Jan 30, 2013

::Resipi Asam Pedas Ayam Mikhail::


..Assalamualaikum..

Rajin pulak la update blog sekarang ni.....takpela..untung2 aku akan lebih rajin mengupdate lepas ni...

Oleh kerana ada 3 request dari rakan2 untuk Resipi masakan yang aku sangat2 suka...jadi tertimbulnya idea untuk aku menulis disini sahaja...

Sharing is Caring

Jadi buat Amy dan Daa Irna 

tak lupa juga kepada sahabat gila sekelian alam TOYE LIKE LIKE!!!!

This is for korang!!!

SPECIAL punyaaa~

RESIPI ASAM PEDAS AYAM


Bahan A

- 1 ekor ayam / setengah ekor atau ikut suka la nak berapa ketul ayam
- 2 batang serai
- 3-5 helai daun limau purut
- air perahan asam jawa ( ikut la nak banyak mana )

Bahan B ( diblender halus )


- 20 tangkai Cili Kering ( kalau nak pedas lebihkan..saya selalu guna banyak )
- 2 ulas bawang besar ( dipotong 4 )
- sedikit belacan ( dibakar )


Cara-cara

- Rebus ayam hingga empuk
- Panaskan minyak dalam kuali
- Tumiskan Bahan B atau bahan diblender tadi sehingga naik bau
- Ketuk serai dan masukkan 
- Masukkan garam dan gula secukup rasa ( kalau nak tambah pak ajinomoto tu ikut la ye )
- Masukkan air perahan asam jawa
- Masukkan daun limau purut
- Tunggu sehingga pecah minyak
- Masukkan ayam yang direbus tadi
- Tunggu sehingga ayam dan kuah nampak sebati

SIAPPPP!!! senang jewww~

SELAMAT MENCUBA!!



4 comments:

Sweet Pea said...

uih...sodapnyer!!!

Unknown said...

nampak sedap..

Izyan Yan Cinnamon said...

aikk asam pedas ayam>?first time dgr asam pedas ayam hehe:)btw nmpak sedap,sekali tgk mcm masakan ayam percik^^

Adam 'Amar said...

sebenarnya resipi ni saya dpt dr paper...pastu sy ubah ikut citarasa saya..ahaks~