Jan 25, 2013

::Maafkan Ibu Sayang::


....Assalamualaikum....

Tak tahu kenapa tiba2 rasa macam nak update blog...setelah lama aku berhenti menaip dan meluahkan apa yang terbuku..terbuka..tertutup...tersimpan....aku menaip kembali...lancar dan laju kali ni...

MENYESAL!!! itu sahaja perkataan yang aku nak ungkapkan!!!

ya aku amat MENYESAL....bila diingatkan...mata kembali bertakung!!

Ampunkan aku Ya ALLAH....Ampunkan aku....

Hati ibu mana yang tidak risau bila anak tak sihat...Adam Mikhail demam selesema...sesungguhnya aku yang tidak keruan...

Petang Semalam....

Saat2 maghrib mula menjengah....anak kesayanganku...Muhammad Adam Mikhail mula meragam....MENGANTUK barangkali....dalam masa yang sama bayi dlam perut juga meragam..menendang2 sampai aku rasa macam nak membuanga air kecil yang teramat sangat...namun aku tahankan kerana nak tidurkan Adam dahulu~

comelnya aksi Adam..meliuk lintuk...di tenyeh2nya mata yang bulat itu...memang tandanya mengantuk....

aku tepuk2 punggung mungilnya..sambil dendangkan lagu kegemarannya..

" 1..1..Adam Sayang Ibu
  2...2..Adam Sayang Abah
  3...3...Adam Sayang Adik
  1..2..3...Sayang semuanya...."

beliau pun menggelitik kegembiraan kerana mendengar lagu kegemarannya itu...setelah itu Adam merengek lagi...dengan penuh kasih sayang, aku angkat Adam...masukkan dia dalam buaian...hayunkan dia..sambil menyanyi lagi lagu itu....

Jelas...kuyu matanya...hampir tidur anakku..... LEGA....boleh la aku ke tandas lepas ni...ku hayunkan lagi buaian...alunkan zikir2 munajat yang aku ketahui....

TIBA-TIBA

Adam menangis..merengek..meraung...mungkin tidak selesa dek kerana selesema...ya ALLAH risaunya...

Ku pujuk Adam...alunkan lagi zikir....tapi fikiran aku runsing....perasaan bercampur baur tiba2... dalam keadaan aku yang kurang sihat akibat sakit pinggang yang teramat....suami yang keluar ke kedai kereta tak balik2...aku jadi runsing..stress...tiba2 aku rasa ada 1 perasaan marah yang teramat sangat dalam diri!! aku cuba kawal~ Adam masih terus mengamuk...

LANTAS

" Adam teriak kenapa ni????????" dalam nada suara sedikit kuat~

Adam tersentak barangkali...dia terdiam....lalu terus menangis sambil tersedu2..terus aku angkat anak kesayangan aku...aku peluk Adam...aku cium Adam...air mata aku tak berhenti mengalir..." Ibu minta maaf syg....ibu minta maaf...ibu tak marah Adam....ibu sayang Adam...." 

Tersedu2 aku dan Adam...Adam melihat aku sayu sambil menangis...lalu dia kupeluk erat2...bibirku tak berhenti mengucap maaf darinya sehingga dia reda....aku juga reda...aku masih memohon maaf dari anakku....sesungguhnya bukan niat aku untuk memarahi dia...tapi mungkin nada suaraku sedikit tinggi dan dia terkejut...dalam keadaan dia yang kurang sihat...mungkin baginya aku sedang memarahi dia...

Setelah kami berdua ok...Adam masih dalam pelukan aku...tak sanggup aku lepaskan anak kecil itu..perasaan bersalah berselubung dalam hati...aku MENYESAL!!! aku amat MENYESAL!!! ku peluk lagi anak kesayanganku dan Adam pun manja melintukkan kepalanya ke bahuku....lalu..

ARGHHHHHHHH!!!!!.....

Aduh sakit!!! 

Kenapa Adam gigit ibuuuuuuu!!!..... 

Adam GELAK BESAR bila tengok muka aku berkerut2 menahan sakit! aku lupa yang Adam memang suka gigit bahu abahnya...alahaii anak...

Itu la kanak2....tiada sedikit pun dendam dihatinya....~

Sesungguhnya tiada kebahagiaan selain melihat anak2 dan suami aku gembira~




...Wassalam...









4 comments:

Raihana Humaira said...

sedih baca entry wana :(
wuuuuuaaaa terus menitik ayaq mata ni jugak

Wana Mikhail said...

saya jugaaa~ huuuu

Putri said...

budak budak memang sweet kan..
saya ni memang suara tinggi..satu famly mcm tu..rasanya anak saya pun dh terbiasa...

Wana Mikhail said...

kihkih..betul3