Apr 15, 2011

::Sambal Udang Petai ::

Assalamualaikum..yeahh update di pagi hari...soke entry kali ni request dari Pn.Miza Sasaki.... beliau nak resipi Sambal Petai Udang saya...sebenarnya....aku pun takda la pandai sangat...tapi mengikut ibunda kesayangan beginilah ye.....


Bahan-bahan


Seulas bawang besar


3 atau 4 ulas bawang putih


Cili Kering ( ikut suka la nak pedas mana ) kalau aku selalu letak antara 10 batang keatas..hehe


belacan ( besar ibu jari cukup la )


petai ( potong dan rebus siap2 yer )


udang


Cara-cara


Mula2...gunting cili kering dan buang bijinya...( aku tak buang pun ) hehehe.... lepastu potong bawang besar dan bawang putih... lepas tu rendam cili kering, bawang besar,bawang putih dan belacan dalam air suam @ panas dalam 3-4 minit...


setelah bahan tadi direndam, masukkan bahan yang direndam dalam blender dan goreng blender sampai hancur...zasssssssss


setelah itu...panaskan sedikit minyak....masak bahan yang telah diblender tadi...pastu masukkan gula, garam, sos tiram secukup rasa...kalau nak letak ajinomoto letak la...tunggu sampai pecah minyak..... masukkan petai dan udang...siapppppppp~ hasilnyaaaa...


tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa



yumyy..yummyyy..kan? so ni la Sambal Udang Petai cara Wana De Amor...ada sesetengan orang perah air asam jawa dan sebagainya tu terpulang kepada selera masing-masing la...aku punya style camni...aku suka bawang putih banyak2....Selamat Mencobaaaaaa....


No comments: